Disclaimer | Copyright








Marti de Greef
Eindhoven, 1951

Avondopleiding Academie Industriële Vormgeving, de vrije richting, te Eindhoven.
Woont en werkt in Eindhoven. Hij is lid van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers.

Er is weinig naast de menselijke figuur dat Marti de Greef tegenwoordig nog boeit als onderwerp voor zijn beelden. Daar heeft hij veel mee en kan ermee vooruit.

De balans, de suggestie van lichtheid en beweging, en het gebruik maken van zware massieve accenten zien we daarom terug in veel van de sculpturen waarin Marti de Greef het thema “de mens” in al zijn facetten uitbeeldt.
Opvallend is hoe hij de anatomie van het menselijk lichaam interpreteert, bewust kiest voor een soort van disproportie om dit vervolgens weer in een proportioneel kader te dwingen. Dit verzwaren en accentueren van ledematen of aspecten van het menselijk lichaam geeft het beeld een buitengewone vitaliteit en evenwicht.
Marti wil geen standaardbeelden maken maar heeft bewust gekozen voor een eigen handschrift. Ook de laatste fase van het beeld geeft hij nooit uit handen. De huid, het oppervlak en de patine moeten bij het beeld passen. Daar besteed hij veel aandacht aan.
Zelfs de sokkel is belangrijk voor de Greef, deze maakt soms deel uit van de compositie als drager en als esthetisch element.
Vaak gaat er aan de grote beelden een kleiner beeld als voorstudie vooraf. De vormen zijn essentieel, het grote gebaar daarin interesseert hem het meest.
Marti de Greef werkt in uiteenlopende materialen zoals brons, aluminium, lood, hout, porselein en cortenstaal.



foto: solotentoonstelling Villa Hinkeloord, Beeldengalerij Het Depot 4 juni 2017 t/m 28 januari 2018